Grįžti į pradinį puslapį   Vilniaus festivalis  
Vilniaus Festivalio 2021 programa

Vilniaus Festivalio 2021 programa


VILNIAUS FESTIVALIS 2021
25-asis festivalis
Ketvirtoji dimensija
2021 m. birželio 6–22 d.
Vilnius

Birželio 6 d., sekmadienį, 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

„Viva Vivaldi!“ Vivica Genaux ir „Les Accents“ 

Solistė VIVICA GENAUX (koloratūrinis mecosopranas, JAV)
Baroko muzikos orkestras LES ACCENTS (Prancūzija)
Meno vadovas, dirigentas ir solistas THIBAULT NOALLY (smuikas, Prancūzija)

Programa:
ANTONIO VIVALDI
Koncertas styginiams C-dur, RV 115;
Arija „Alma oppressa“ iš operos „La fida ninfa“ („Ištikimoji nimfa“);
Arija „Gelido in ogni vena“ iš operos „Farnace“ („Farnakas“);
Koncertas smuikui ir styginiams e-moll, RV 275;
Arija „Come in vano il mare irato“ iš operos „Catone in Utica“ („Katonas Utikoje“);
Koncertas smuikui ir styginiams g-moll, RV 326;
Arija „Sovvente il sole“ iš pastišo-serenados „Andromeda liberata“ („Išvaduotoji Andromeda“);
Arija „Agitata da due venti“ iš operos „Griselda“ („Grizelda“)

Bilietai – 20, 30, 40, 50 Eur
Koncertas atkeltas iš 2020 m. birželio 6 d., bilietai galioja

Prieš porą metų Vilniaus festivalyje publiką ypatingai sužavėję atlikėjai sugrįžta!

Aliaskoje gimusi dainininkė Vivica Genaux šiuo metu daugiausia dėmesio skiria baroko muzikai. Per daugiau kaip 20 karjeros metų solistė yra dainavusi Händelio, Vivaldi, Scarlatti, Glucko, Donizetti, Rossini, Meyerbeerio ir kitų kompozitorių operose ir oratorijose. Jos gastrolių keliai driekiasi per Europą, Izraelį, Australiją, Šiaurės ir Pietų Ameriką. Ne veltui, atsakydama į klausimą, kur buvusi aliaskietė dabar gyvena, ji pamini Italiją ir juokdamasi priduria gyvenanti savo lagaminuose!

V. Genaux dainuoja garsiausiuose pasaulio teatruose, koncertų salėse ir festivaliuose, tarp kitų – Niujorko „Metropolitan Opera“ ir „Carnegie Hall“, Vienos valstybinė opera ir „Konzerthaus“, Ženevos didysis teatras, Paryžiaus „Théâtre des Champs-Élysées“, Vokietijos valstybinė opera Berlyne, Los Andželo, Šanchajaus operos teatrai. Solistė yra pelniusi daugybę įvairių apdovanojimų, apie ją sukurtas dokumentinis filmas.

„Tai, ką gali Vivica Genaux, yra fenomenalu – jos koloratūrų atlikimo greitis ir precizika, gebėjimas užtikrintai šuoliuoti itin plačiame diapazone tarp stipraus ir skambaus krūtininio registro ir aukščiausių natų, nepailstanti atlikimo ištvermė bei temperamentas yra tikra retenybė. Kartais atrodo, kad ji viršija žmogaus galimybių ribas“, – „7 meno dienose“ rašė Renata Dubinskaitė.

Prancūzų baroko muzikos orkestras „Les Accents susibūrė 2014 metais. Ansamblis atlieka vokalinę ir instrumentinę XVII–XVIII amžių muziką, prikelia iš užmaršties Antonio Caldaros, Nicolos Porporos, Giovanni Bononcini, Alessandro Stradellos kūrinius, įvairių kompozitorių motetus ir bažnytines kantatas. Taip pat orkestro dėmesio centre – tų laikų smuiko muzika.

„Les Accents“ koncertuoja su dainininkais: Philippe’u Jaroussky’u, Blandine Staskiewicz, Anthea Pichanick, Ana Quintans ir kitais. Ansamblio įrašyta kompaktinė plokštelė „Venezia 1700“ pelnė muzikinio žurnalo „Classica“ prizą „Chocs de l’année“. Kolektyvui vadovauja smuikininkas Thibault Noally, bendradarbiaujantis su įvairiais ansambliais: „Ensemble Baroque of Limoges“, „Concerto Köln“, „Matheus Ensemble“, „Les Musiciens of the Louvre Grenoble“. Kaip solistas jis pasirodo Paryžiaus, Tokijo, Madrido, Vienos, Šanchajaus, Honkongo scenose.

***

Birželio 9 d., trečiadienį, 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

„Ex Tenebris Lux“. Žibuoklės Martinaitytės muzikos erdvės“

LIETUVOS KAMERINIS ORKESTRAS
(meno vadovas ir dirigentas Sergej Krylov)
Solistai: PETRAS GENIUŠAS (fortepijonas), PAVEL GIUNTER (mušamieji)
Dirigentas KAROLIS VARIAKOJIS

Programa:
ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ
„Nunc fluens. Nunc stans“ mušamiesiems ir styginių orkestrui (2020);
„Šviesotamsos trilogija“ („Chiaroscuro Trilogy“) fortepijonui ir styginių orkestrui (2017);
„Ex Tenebris Lux“ styginių orkestrui (2021, Vilniaus festivalio 2021 užsakymas, pasaulinė premjera)

Bilietai – 10, 20, 30, 40 Eur

„Garsuose ieškau paslėptos prasmės, glūdinčios kiekviename šios visatos atome. Kiekvienu kūriniu noriu užduoti egzistenciškai svarbų klausimą ir atsakyti į jį. Kūrinys – tarsi būsena, kuri keičia, transformuoja ir patį autorių, ir klausytojus“, – sako kompozitorė Žibuoklė Martinaitytė. Jos kūrybai skirtas koncertas įvyks birželio 9 d., scenoje matysime iškilius Lietuvos atlikėjus – Lietuvos kamerinį orkestrą, pianistą Petrą Geniušą, perkusininką Pavelą Giunterį ir dirigentą Karolį Variakojį.

Niujorke gyvenanti kompozitorė Ž. Martinaitytė yra pelniusi ne vieną apdovanojimą, tarp kitų – Vyriausybės ir meno premija, du aukso medaliai „Global Music Awards“. Neseniai britų žurnalas „Gramophone“ bei dienraštis „The New York Times“ glaustai recenzavo ir savo skaitytojams rekomendavo Ž. Martinaitytės albumą „Saudade“, jį išleido suomių įrašų kompanija „Ondine“.

Pirmojo koncerto kūrinio pavadinimas „Nunc fluens. Nunc stans“ (2020) radosi iš lotyniško Boecijaus posakio „Nunc fluens facit tempus. Nunc stans facit aeternitatum“, lietuviškai skambančio kaip „Dabartis, kuri teka, kuria laiką. Dabartis, kuri išlieka, kuria amžinybę“. Ši mintis apie galimas skirtingas dabarties patirtis – vieną tekančią ir kitą stovinčią – itin rezonavo su išgyvenamu viruso pandemijos laikotarpiu. Šis kūrinys yra diptikas, kurio dvi dalys atliekamos be pertraukos. Pirmoji atspindi tekantį, o antroji – sustojusį laiką.

Bendra filosofinė gija tarp „Šviesotamsos trilogijos“ (2017, „Chiaroscuro Trilogy“) ir „Ex Tenebris Lux“ (2021) yra šviesotamsa kaip būties metafora, jos žaismas, perkėlimas į garsinį pavidalą. Chiaroscuro (it. chiaro – šviesa, scuro – tamsa) – tai daugiausia tapybos kontekste vartojama sąvoka, apimanti šviesą ir tamsą, lyg apibūdinanti pačią mūsų būties esmę. Šiame kūrinyje garsų pavidalu tyrinėjamos įvairios šviesos ir tamsos proporcijos, jų tarpusavio santykis. Kiekvienoje trilogijos dalyje susitelkiama į tam tikrą šio santykio aspektą, pateikiant gradacijų skalę nuo šviesos tamsoje iki tamsumos šviesoje.

Vilniaus festivalio 2021 užsakymu sukurto „Ex Tenebris Lux“ lotyniškas kūrinio pavadinimas byloja „Iš tamsos šviesa“, jis tarsi simboliškai nurodo viltingas gaires dabartinės pandemijos ir iš jos kylančios nežinios akivaizdoje. Kaip svarbu turėti tą vidinio kompaso rodomą šviesos blyksnį, laikytis jo ir nepaleisti net tamsiausiomis akimirkomis. Norėjosi, kad ši muzika taptų vedliu per užsitęsusios tamsos zoną ir galiausiai atvestų mus į šviesą, leistų ją patirti bent garsiniu pavidalu“, – sako kompozitorė.

***

Birželio 11 d., penktadienį, 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

„Dramatiškasis XX a. palikimas. M. Rubackytė ir kvartetas „Mettis“ atlieka D. Šostakovičių ir M. Weinbergą“
Kompaktinės plokštelės „Shostakovich
Weinberg. Dramatic Russian Legacy pristatymas

MŪZA RUBACKYTĖ (fortepijonas; Lietuva, Prancūzija, Šveicarija)
Styginių kvartetas METTIS:
KOSTAS TUMOSA (I smuikas)
BERNARDAS PETRAUSKAS (II smuikas)
KAROLIS RUDOKAS (altas)
ROKAS VAITKEVIČIUS (violončelė)

Programa:
MIECZYSŁAW WEINBERG – Fortepijoninis kvintetas f-moll, op. 18
DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ – Fortepijoninis kvintetas g-moll, op. 57

Bilietai – 20, 30, 40, 50 Eur

Iškilios pianistės, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatės, kultūros diplomate vadinamos Mūzos Rubackytės ir prestižinių konkursų laureato, energingo, jauno styginių kvarteto „Mettis“ meniniai keliai susidūrė 2018 m. istorinėje Invalidų rūmų salėje Paryžiuje, kur Lietuvos valstybės 100-mečio proga jie atliko plataus istorinio bei kultūrinio konteksto programą. Kartu jie muzikavo ir tų metų Vilniaus festivalyje bei kitur Lietuvoje, vėliau Šveicarijos leidybos kompanija DORON kompaktinių plokštelių serijoje „Great Lithuanian live recordings“ išleido M. Rubackytės ir kvarteto atliktą koncertinį Ferenco Liszto „Malediction“ įrašą.

Šiais metais į festivalio sceną šis talentingų muzikantų kamerinis ansamblis sugrįžta vėlgi su istoriškai svarbia programa. Ne tuščiomis – išleidę naują kompaktinę plokštelę „Shostakovich–Weinberg. Dramatic Russian Legacy“ (kompanija „Ligia Digital“), kurios įrašai daryti unikalios akustikos Paliesiaus dvaro salėje.

„Tarptautinės prancūzų įrašų kompanijos „Ligia“, su kuria aš jau dirbau ir anksčiau, projektas atsirado mano iniciatyva. Kompanija pritarė mūsų sumanymui įrašyti Mieczysławo Weinbergo ir Dmitrijaus Šostakovičiaus fortepijoninius kvintetus. Šie du ypač svarbūs ir produktyvūs kompozitoriai gyveno tuo pačiu metu, tačiau gerai žinomas buvo tik antrasis. Nežinomas nei Sovietų Sąjungoje, nei pasaulyje Weinbergas tarsi slėpėsi Šostakovičiaus šešėlyje – tyliai rašė savo gilius, retai atliekamus kūrinius. Ši kompaktinė plokštelė man labai brangi, nes jai ruošiantis Anapilin išėjo mano mylima Mama“, – pasakojo M. Rubackytė.

Vilniaus festivalyje kompaktinė plokštelė pirmą kartą pristatoma Lietuvoje, tačiau jos įrašai jau entuziastingai palankiai vertinami Europos muzikos apžvalgininkų.

2019 m., minint lenkų ir žydų kilmės kompozitoriaus Weinbergo 100-ąsias gimimo metines, prasidėjo tikras jo kūrybos renesansas (ypač aktyviai prie to prisideda Gidonas Kremeris, Mirga Gražinytė-Tyla, Mūza Rubackytė ir kiti). Melomanams atsivėrė nepaprastai dramatiška Weinbergo kūryba, perteikianti skausmingą totalitarizmo epochos kūrėjo gyvenimo sudėtingumą ir gebėjimą šią patirtį perduoti savo muzika. Jo ir panašaus likimo Šostakovičiaus kameriniai opusai bene giliausiai ir nuoširdžiausiai perteikia šiuos egzistencinius skaudulius.

Weinbergo Fortepijoninis kvintetas f-moll, op. 18, sukurtas Antrojo pasaulinio karo metais. 1945 m. Maskvoje įvyko premjera, grojo Emilis Gilelsas ir Didžiojo teatro kvartetas (po daugelio metų šis kūrinys įrašytas su pačiu Weinbergu ir Beethoveno kvartetu). Nors manoma, kad opusas turi panašumų su 1940 m. sukurtu Šostakovičiaus fortepijoniniu kvintetu, Weinbergo kūrinys yra itin monumentalus ir originalus savo įtaigiais emociniais, faktūriniais bei ritminiais kontrastais.

„Weinbergą 1995 m. su Vilniaus kvartetu atlikome Prancūzijoje. Buvau tiek apstulbinta šio šedevro, kad negalėjau neišreikšti savo įspūdžio tiesiogiai pačiam Weinbergui. Tai buvo nepamirštamas pokalbis telefonu ir jis, jau sunkiai sirgdamas, labai nudžiugo sužinojęs, kad jo muzika skamba pasaulyje“, – pasakojo M. Rubackytė.

Šostakovičiaus Fortepijoninis kvintetas g-moll, op. 57, yra vienas žinomiausių jo kamerinių kūrinių, kurio premjera su autoriumi prie fortepijono ir Beethoveno kvartetu įvyko 1940 m. rudenį Maskvos konservatorijoje. „Norėčiau prisiminti, kad Šostakovičiaus kvintetas yra pirmasis mano repertuaro kvintetas, kurį atlikau dar studijuodama Maskvos konservatorijoje. Taigi, tiesioginis šios muzikos perdavimas „iš pirmų lūpų“ mane lydi visą gyvenimą. Lietuvoje kartu su Vilniaus kvartetu jį grojome daugybę metų“, – sako M. Rubackytė.

Ir Weinbergo, ir Šostakovičiaus tuometė kūryba buvo paveikta stalininių represijų, žydų genocido siaubo, perteikė skausmą ir pasipriešinimą, liūdną nostalgiją ir egzotiką. Tai vieni svarbiausių ir dramatiškiausių XX a. fortepijoninių kvintetų muzikos istorijoje.

***

Birželio 13 d., sekmadienį, 20 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje
 

„Pabaiga yra pradžia. G. Gelgotas, NIKO ir R. Marcinkutė-Lesieur“ 

NIKO (NAUJŲ IDĖJŲ KAMERINIS ORKESTRAS)
(meno vadovas ir dirigentas Gediminas Gelgotas)
Solistai: RENATA MARCINKUTĖ-LESIEUR (vargonai), GEDIMINAS GELGOTAS (vargonai)
Dirigentas GEDIMINAS GELGOTAS

Programa:
ARVO PÄRT – „Fratres“
PĒTERIS VASKS – „Castillo Interior“
GEDIMINAS GELGOTAS – „Mountains. Waters. (Freedom)“; „Praisedance"; „Unknown 21, Free“; „An End Is a Beginning“
MAX RICHTER – „On the Nature of Daylight“
KARSTEN GUNDERMANN – „Faust“

Bilietai – 15, 20, 30 Eur

Naujų idėjų kamerinį orkestrą NIKO 2006 m. įkūrė kompozitorius ir dirigentas Gediminas Gelgotas. Tai styginių instrumentų grupė, žinoma dėl savo patrauklių ir originalių pasirodymų, atliekanti progresyviąją klasikinę muziką atmintinai, integruojanti į savo pasirodymus aukščiausio lygio styginių instrumentų meistriškumą bei minimalistinius vizualinius scenos efektus. Muzikavimo džiaugsmas, originalumas, drąsa ir išskirtinė atlikimo kokybė – visi šie žodžiai tinka apibūdinti NIKO.

Pastaraisiais metais NIKO debiutavo pasaulinio lygio salėse ir festivaliuose, tarp jų – Leipcigo „Gewandhaus“, Londono „Saint Martin-in-the-Fields“ ir „Roundhouse“, Liepojos „Great Amber“, Sankt Peterburgo ir Odesos filharmonijų salės, Maskvos valstybinio Puškino menų muziejaus koncertų salė, taip pat Uznamo (Vokietija), Tulono (Prancūzija), Venturos (JAV), „Odessa Classics“ (Ukraina), Vilniaus ir kiti Europos ir JAV festivaliai. Kolektyvas yra Vilniaus miesto rotušės rezidentas, nuolatos atstovaujantis Vilniui ir Lietuvai svarbiose diplomatinėse misijose.

Šį vakarą Filharmonijos Didžiojoje salėje NIKO, vargonininkė Renata Marcinkutė-Lesieur ir Gediminas Gelgotas (vargonai, dirigentas) atliks mūsų amžininkų Arvo Pärto (Estija), Pēterio Vasko (Latvija), Maxo Richterio, Karsteno Gundermanno (Vokietija) ir visos programos sumanytojo Gedimino Gelgoto (Lietuva) kompozicijas. Pastarojo muzika jau skambėjo Paryžiaus „Théâtre des Champs-Élysées“, Berlyno „Konzerthaus“, Ciuricho „Tonhalle“, Marijos teatre Sankt Peterburge, P. Čaikovskio koncertų salėje Maskvoje ir kitur. Kritikai atkreipia dėmesį į unikalią ir labai patrauklią Gelgoto muzikinę kalbą, paremtą minimalizmo estetika, moderniomis, daugiastilistinėmis įtakomis, jungiančiomis asketiškos melodijos grožį užkrečiančiu ritminiu pradu.

„Mountains. Waters. (Freedom)“ originaliai buvo sukurtas simfoniniam orkestrui, premjera įvyko 2015 m. Ciuricho „Tonhalle“, diriguojant Kristjanui Järvi. Eksperimentinio skambesio kompozicijoje „Unknown 21, Free“ (2011) styginiams itin lėtas kūrinio disonansinis vystymas pasiekia kulminaciją ritminiais piešiniais ir konsonansiniais akordais, o „An End Is a Beginning“ – viena ankstyviausių kompozicijų.

Naujų idėjų kamerinis orkestras NIKO:
Augusta Jusionytė (smuikas)
Dalia Simaška (smuikas)
Julija Ivanovaitė (smuikas, altas)
Liudvikas Silickas (violončelė)
Augustinas Sokalski (violončelė)
Vincas Bačius (kontrabosas)

***

Birželio 17 d., ketvirtadienį, 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

„Kremerata Baltica sugrįžta“
 

Kamerinis orkestras KREMERATA BALTICA
(meno vadovas Gidon Kremer)
Solistai: GIDON KREMER (smuikas, Latvija), YULIANNA AVDEEVA (fortepijonas, Rusija), ANDREI PUSHKAREV (vibrafonas, Latvija), DŽERALDAS BIDVA (smuikas), GIEDRĖ DIRVANAUSKAITĖ (violončelė)

Programa:
SILVIJA MILIŪNAITĖ-BLIŪDŽIUVIENĖ – „Drive for Life“ smuikui, violončelei ir styginių orkestrui (2021, premjera)
ANDRIUS ŽLABYS – „Kaleidoscope of Lost Time“ smuikui ir styginiams
ALFRED SCHNITTKE – Koncertas fortepijonui ir styginių orkestrui
ÁSTOR PIAZZOLLA– Tres minutos con la realidad
ÁSTOR PIAZZOLLA–ANDREI PUSHKAREV – Fuga y misterio; Michelangelo 70 (
to mark Ástor Piazzolla's centenary)

Bilietai – 10, 15, 20, 25 Eur
Koncertas atkeltas iš 2020 m. gruodžio 16 d., bilietai galioja

Į Nacionalinės filharmonijos sceną sugrįžta pasaulyje plačiai žinomas orkestras „Kremerata Baltica“. Gidono Kremerio 1997 m. įkurtas kamerinis orkestras „Kremerata Baltica“ laikomas bene ryškiausiu Europos tarptautiniu orkestru, dar vadinamu Baltijos kultūros ambasadoriumi. G. Kremeris specialiai pasirenka jaunus, entuziastingus Baltijos šalių muzikantus, atsparius rutinai, kuri dažnai įtraukia ne vieną profesionalų orkestrą. „Kremeratoje“ svarbi kiekvieno meninė asmenybė, jos kūrybiškas požiūris į muziką. 23 metus gyvuojąs kolektyvas grojo daugiau nei penkiasdešimtyje šalių, 600 miestų, surengė daugiau kaip 1000 koncertų visame pasaulyje.

Šio vakaro solistai:

Rygoje gimęs smuikininkas Gidonas Kremeris, tobulo meistriškumo atlikėjas ir originalaus kūrybingumo asmenybė, ypač vertinamas už savitumą, kasdienes naujų raiškos ir interpretavimo galimybių paieškas. Per ilgus savo koncertinės veiklos metus G. Kremeris griežė beveik visose pagrindinėse pasaulio salėse su žymiausiais Europos ir Amerikos orkestrais.

Pianistė, 16-ojo tarptautinio F. Chopino pianistų konkurso (2010) laureatė (I vieta) Yulianna Avdeeva, taip pat pelniusi prizines vietas tokiuose konkursuose kaip Tarptautinis muzikų Ženevoje, Europos pianistų Brėmene, A. Rubinsteino Izraelyje, I. J. Paderewskio Lenkijoje ir kt. Y. Avdeeva koncertuoja Europos šalyse, JAV, Japonijoje, PAR, Izraelyje, pasirodo su Los Andželo, Londono, Karališkuoju Stokholmo filharmonijų, Berlyno Vokietijos ir Berlyno radijo, Birmingamo, Monrealio, Melburno, Suomijos radijo simfoniniais orkestrais.

„Kremeratos Balticos“ perkusininkas Andrei Pushkarevas pasaulyje gerai žinomas kaip perkusinės muzikos kompozitorius, aranžuotojas ir atlikėjas. Jis pasirodo kaip solistas su įvairiais kolektyvais, taip pat reguliariai rengia mušamųjų instrumentų meistriškumo kursus Europoje, Pietų Amerikoje ir Australijoje.

Smuikininkas Džeraldas Bidva yra „Kremeratos Balticos“ ir Lietuvos kamerinio orkestro koncertmeisteris, kaip solistas parengęs daug įspūdingų programų ir kūrinių premjerų, koncertavęs su iškiliais atlikėjais, o jo vadovaujamas tarptautinis Mažeikių meno festivalis pasižymi aukštu meniniu lygiu ir pasaulyje pripažintų menininkų gausa.

Violončelininkė, daugelio konkursų laureatė, orkestro „Kremerata Baltica“ violončelių grupės koncertmeisterė Giedrė Dirvanauskaitė kaip solistė yra grojusi su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu, Lietuvos kameriniu, Armėnijos filharmonijos, Kijevo kameriniu orkestrais.

Koncerto programoje – dviejų lietuvių autorių kūriniai. Jaunosios kartos kompozitorė Silvija Miliūnaitė-Bliūdžiuvienė taip sako apie savo naują opusą „Drive for Life“: „Kūrinio idėją paskatino pandemija, šiuo metu aplinkui matome daug nevilties. Tai mano kvietimas pajusti, kad nepaisant patiriamų sunkumų gyvenimas visuomet turi prasmę, tik reikia pasiduoti natūraliai tėkmei ir išgirsti gyvenimo ritmą. Šia kompozicija noriu visus padrąsinti ir priminti, kad ir kas nutiktų, – visada yra dėl ko gyventi.“

Andrių Žlabį žinome kaip garsų pianistą, o dabar jis pasirodo kompozitoriaus amplua. Apie savo opusą „Kaleidoscope of Lost Time“ jis sako: „Penkios kūrinio dalys atspindi skirtingus laiko tėkmės pojūčio niuansus, kaip ir pro pirštus praslystantis smėlis, žymintis ir liūdnus, ir gražius įvykius. Naujame savo darbe bandžiau užfiksuoti šį nepastovų jausmą, kad galėčiau vėl prie jo grįžti ir vėl išgyventi, gal net trumpam sustoti. Tik muzika gali tai padaryti.“

Alfredo Schnittke’s vardas paprastai siejamas su polistilizmu, kuriame pinasi skirtingų muzikos epochų bruožai, susijungdami ypatingame „erdviniame“ kontekste ir įžvelgiami laiko perspektyvoje. Šiuo polistilistiniu, „dokumentinių“ citatų persmelktu laikotarpiu Schnittke sukūrė Koncertą fortepijonui ir styginiams (1979), tvinksintį tezių bei antitezių įtampa: nuo stačiatikių giesmių, Prokofjevo reminiscencijų ir kontempliatyvių epizodų iki 12-kos tonų serijų ir stichiškos disonansų agresijos. Vienos išplėstos dalies koncerte autorius kuria struktūrinį hibridą, kryžmindamas variacijų, sonatos ir ciklinės formos modelius.

Įžymusis argentiniečių muzikantas ir kompozitorius Ástoras Piazzolla savo kūryba pakeitė tradicinę tango sampratą, praturtindamas šį šokį džiazo ir klasikinės muzikos elementais. Jis laikomas tango nuevo stiliaus pradininku. Piazzolla taip pat buvo puikus bandonininkas, savo kūrinius grojęs su garsiais kolektyvais. Tėvynėje Argentinoje jis vadinamas „El Gran Ástor“ (Didysis Ástoras). Jo 100-mečiui šiame koncerte skamba trys kūriniai – ryškūs tango nuevo pavyzdžiai, du iš jų aranžavo A. Pushkarevas.

***

Birželio 18 d., penktadienį, 17 ir 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

„Nuo Bacho iki Glasso“

 

LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS
(meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas)
Solistas SERGEJ KRYLOV (smuikas; Rusija, Italija)
Dirigentas VILMANTAS KALIŪNAS

 

Programa:
PHILIP GLASS – Koncertas smuikui Nr. 1
SERGEJ RACHMANINOV – Simfonija Nr. 3 a-moll, op. 44

 

Bilietai – 15, 20, 30, 40 Eur
Koncertas atkeltas iš 2020 m. kovo 14 d. ir 2021 m. sausio 16 d., bilietai galioja

Su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru muzikuoja kito Lietuvos nacionalinės filharmonijos kolektyvo, Lietuvos kamerinio orkestro, meno vadovas ir dirigentas Sergejus Krylovas, šįvakar pasirodantis smuikininko solisto amplua ir pasirinkęs gana originalų šiuolaikinį kūrinį – amerikiečių minimalisto, Lietuvoje pastaruoju metu dažnai viešinčio ir lietuviškų šaknų turinčio kompozitoriaus Philipo Glasso Pirmąjį koncertą smuikui.

Smuiko koncertą rašydamas Philipas Glassas nepaliaujamai galvojo apie savo garbaus amžiaus tėvą, palikusį pasaulį dar prieš šešiolika metų. „Rašydamas šį kūrinį 1987 metais, vis galvojau – noriu sukurti tokią muziką, kuri patiktų mano tėčiui. [...] Jis buvo iš tų sumanių vyrukų, kurie net ir neturėdami jokio muzikinio išsilavinimo yra pagrindiniai koncertų salių lankytojai.“ Ilgainiui Koncertas smuikui tapo vienu populiariausių amerikiečių kūrėjo opusų.

Šį vakarą prie dirigento pulto stoja Vilmantas Kaliūnas. Su simfoniniu orkestru dirigentas atliks monumentalią rusų kompozitoriaus Sergejaus Rachmaninovo Trečiąją simfoniją. Tai priešpaskutinis S. Rachmaninovo kūrinys, itin ryškiai atskleidžiantis tragiškąjį kompozitoriaus talentą.

***

Birželio 20 d., sekmadienį, 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

Hommage a Ástor“. Martynas Levickis ir saksofonų kvartetas „Signum“
Ástoro Piazzollos 100-mečiui

MARTYNAS LEVICKIS (akordeonas)
Saksofonų kvartetas SIGNUM (Vokietija):
BLAŽ KEMPERLE (sopraninis saksofonas)
HAYRAPET ARAKELYAN (altinis saksofonas)
ALAN LUŽAR (tenorinis saksofonas)
GUERINO BELLAROSA (baritoninis saksofonas)

Programa:
JOHANN SEBASTIAN BACH – Orkestrinė siuita Nr. 2 h-moll, BWV 1067 („Signum“ aranžuotė akordeonui ir saksofonų kvartetui)
RICHARD GALLIANO – „Opale Concerto“ („Signum“ aranžuotė saksofonų kvartetui)
FRANCK ANGELIS – „Impasse“ (kūrinio dalys atliekamos pasirinktinai)
ALBERTO GINASTERA – „Três danzas argentinas“, op. 2 („Signum“ aranžuotė saksofonų kvartetui)
ÁSTOR PIAZZOLLA – „Solitude“ („Signum“ aranžuotė baritoniniam saksofonui ir akordeonui); „Escualo“ (Izidoro Leitingerio aranžuotė akordeonui ir saksofonui)
MICHEL CAMILO – „Caribe“ (Izidoro Leitingerio aranžuotė akordeonui ir saksofonų kvartetui)

Bilietai – 20, 30, 40, 50 Eur
Projektas rengiamas su „ProArte“ (Hamburgas)

Įžymiojo tango nuevo pradininko Ástoro Piazzollos (1921–1992) kompozicijos, grįstos džiazo ir klasikinėmis formomis, sukūrė ne tik visiškai naują harmoninį ir ritminį žodyną, bet ir ryškų muzikinių emocijų pasaulį, o aistringąjį šokį iš vakarėlių ar klubų perkėlė į koncertų sales. Šioje muzikoje nebijoma nei aštrių disonansų, nei staigių tempo ir metro permainų, jos plėtotę dažnai sudaro ir fragmentiškas dėstymas, ir nenutrūkstama improvizacija, kviečianti klausytoją nuoširdžiai pasinerti į aistros ir nostalgijos prisodrintą skambesį.

Nors praėjo jau 100 metų, Piazzollos muzika kiekvienam žmogui nepaliauja būti artima savastimi. Piazzollą Lietuvai kadaise padovanojo ištikimas tango gerbėjas Gidonas Kremeris su savo „Kremerata Baltica“. „Ar yra kas reikšmingesnio už tą emocinės įtampos kupiną muziką?“ – kadaise sakė G. Kremeris.

Kompozitoriaus gimimo 100-mečio proga jo muzika skamba ir Vilniaus festivalyje. Nepakeičiamas tango tembras – akordeonas, tad išskirtiniame koncerte pasirodys aistringas Piazzollos gerbėjas ir jo muzikos puoselėtojas akordeonininkas Martynas Levickis. Atlikėjas yra Londono Karališkosios muzikos akademijos, Ispanijos „Musikene“ aukštosios muzikos mokyklos absolventas, Londono Karališkosios muzikos akademijos asocijuotasis narys (ARAM), daugiau kaip 30 konkursų laureatas ir prizininkas, tarp ryškiausių laimėjimų – I vieta pasaulio akordeonistų konkurse „Coupe Mondiale“ (2010, Kroatija), penki I vietos prizai skirtingo žanro kategorijose AAA (American Accordionists’ Association) konkurse (2009, JAV).

2011–2012 m. M. Levickis buvo atrinktas dalyvauti „Park Lane Group“ koncertų serijose, taip pat laimėjo Londono filharmonijos „Martin Musical Scholarship“ fondo įsteigtą premiją. Viename didžiausių Vokietijoje klasikinės muzikos festivalių „Festspiele Mecklenburg–Vorpommern“ pelnė Publikos prizą (2014), tapo šio festivalio rezidentūros laureatu (2020; tai pirmasis kartas, kai šį prestižinį įvertinimą pelnė akordeonininkas). Atlikėjas koncertuoja visame pasaulyje, organizuoja didelio populiarumo sulaukiančius renginius.

M. Levickio partneriai Vilniaus festivalyje – „keturi saksofonininkai, kurie sugeba įsiūbuoti pastatus“, – taip apie charizmatiškus „Signum“ muzikantus rašė „Hamburger Abendblatt“. 2006 m. Kelne susibūręs kvartetas laimėjo keletą konkursų, pasirodė „Carnegie Hall“ Niujorke, o Europos koncertų salių organizacijos (ECHO) įteiktas „Kylančios žvaigždės“ (2014–2015 m.) apdovanojimas jiems atvėrė kelius į daugelį kitų prestižinių scenų: Londono „Barbican Centre“, Vienos „Konzerthaus“, Amsterdamo „Concertgebouw“, „Elbphilharmonie Hamburg“, „Konzerthaus Dortmund“, Kelno filharmoniją ir daugybę kitų.

Neseniai „Signum“ buvo apdovanotas kaip geriausias ansamblis prestižiniame Vokietijos festivalyje „Festspiele Mecklenburg–Vorpommern“. Saksofonininkų kvartetas nuolat ieško naujų idėjų ir novatoriškų meninių susitikimų. Jų eksperimentinį universalumą atspindi įdomios programos ir unikalios aranžuotės. Savitų tembrinių potėpių aranžuotėmis ansamblio nariai „nuspalvino“ ir šio koncerto kūrinius nuo Bacho iki Piazzollos.

***

Birželio 22 d., antradienį, 19 val.
Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje

Vilniaus festivalio pabaigos koncertas
„Likimo simfonija.
Beethoveną interpretuoja LNSO, M. Pitrėnas ir M. Rubackytė

LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS
(meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas)
Solistė MŪZA RUBACKYTĖ (fortepijonas; Lietuva, Prancūzija, Šveicarija)
Dirigentas MODESTAS PITRĖNAS

Programa:
ARVYDAS MALCYS – „Žinia“ simfoniniam orkestrui (2021, premjera. Skiriama Ludwigui van Beethovenui)
LUDWIG VAN BEETHOVEN – Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 5 Es-dur („Imperatoriškasis“), op. 73; Simfonija Nr. 5 c-moll („Likimo“), op. 67

Bilietai – 15, 20, 30, 40 Eur
Koncertas atkeltas iš 2020 m. gruodžio 19 d. ir 2021 m. balandžio 24 d., bilietai galioja

Šių metų Vilniaus festivalio pabaigos koncerto muzikinė programa simboliškai primena, kad 2020-aisiais visas pasaulis minėjo žymaus Vienos klasiko Ludwigo van Beethoveno jubiliejų – 250-ąsias gimimo metines. Šio vakaro programoje – dvi monumentalios šio kompozitoriaus muzikinės viršukalnės: paskutinis Beethoveno fortepijoninis koncertas, įgijęs paantraštę „Imperatoriškasis“, ir kone kiekvieno sąmonėje ryškų įspaudą palikusi Penktoji simfonija, dažnai vadinama tiesiog „Likimo“. Taip pat skambės lietuvių dabarties kompozitoriaus Arvydo Malcio simfoninė kompozicija „Žinia“, skirta L. van Beethovenui.

„Rašant kūrinį neapleido mintis apie lemtingas Beethoveno gyvenimo aplinkybes. Jo asmeninis gyvenimas, charakteris, poelgiai būdavo prieštaringi ir nenuspėjami. 1802 metais laiške broliams Kasparui Antonui Karlui ir Nikolausui Johannui Beethovenas į jų priekaištus dėl grubumo ir užsispyrimo atsako: „Jūs nežinote, broliai, mano skausmo ir nevilties priežasties  mano progresuojančio kurtumo.“ Laiške užfiksuotos ir jo mintys apie savižudybę. Šis laiškas niekada nebuvo išsiųstas, jis buvo rastas tarp kompozitoriaus dokumentų po jo mirties. Vėliau šis laiškas broliams bus vadinamas „Heiligenstädter“ testamentu. Simfoninės kompozicijos „Žinia“ forma  tarsi spirale pasikartojanti  metafora, atskleidžianti Bethoveno kančią ir didybę. Kūrinio audinyje įpinti keli segmentai iš Bethoveno simfonijų“, – sako Arvydas Malcys.

Koncerte su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, diriguojamu maestro Modesto Pitrėno, solo muzikuoja bene plačiausią tarptautinį dėmesį pelniusi Lietuvos pianistė – maestra Mūza Rubackytė. „Nuo Liszto 24 etiudų iki ciklo „Klajonių metai“, „Nuo Šostakovičiaus 24 preliudų ir fugų iki Čiurlionio kūrybos“ – tai tik iš dalies, glaustai apibendrina itin gausų ir įvairialypį pianistės sukauptą repertuarą. O kur dar daugybė kitų veiklos profilių!

Būdama įvairiapusė kultūros veikėja, M. Rubackytė daug nuveikė Lietuvos įvaizdžio sklaidai, yra svarbių tarptautinių konkursų (Pretorijos, Klivlando, Utrechto, Parmos, F. Liszto Veimare, B. Bartoko Budapešte ir kt.) žiuri narė, dėsto pasaulio universitetuose ir konservatorijose, vadovauja tarptautiniams meistriškumo kursams, yra tarptautinio Vilniaus fortepijono muzikos festivalio įkūrėja ir meno vadovė.

Pianistė įgrojo daugiau nei 30 kompaktinių plokštelių, bendradarbiaudama su įrašų kompanijomis „Marco Polo“, „Naxos“, „Lyrinx“, „Ligia“, „Warner Classics“, „Opera Omnia“, „Brilliant Classics“, „Doron“ (pastarojoje išleido koncertų su orkestru 6 CD įrašų seriją „Great Lithuanian live recordings“). Į Lietuvą pianistė nuolatos grįžta pradžiuginti klausytojus muzikuodama drauge su orkestru ar parengusi sudėtingus rečitalius.



Atsisiųsti: VF 2021 programa

Atgal

Lietuvos nacionalinė filharmonija

Adresas: Aušros Vartų g. 5, LT-01304 Vilnius, Lietuva
Kontaktai: tel. (8 5) 266 52 10, 8 698 51954, 
faks. (8 5) 266 52 66
El. paštas: info@filharmonija.lt
Kasos: (8 5)  266 52 33, (8 5)  266 5216;

Rekvizitai Privatumo politika Autorinės teisės

 

Rekvizitai

Įmonės kodas 300011619
PVM mokėtojo kodas LT100000876811
Banko sąskaita IBAN LT98 7044 0600 0029 6318
Banko kodas 70440
Swift (BIC) kodas CBVILT2X

Naujienlaiškio prenumerata

Gaukite mūsų naujienas pirmi! Įrašykite savo elektroninio pašto adresą: