„Paganini ir Beethoveno šedevrai“
Ludwigo van Beethoveno 250-osioms gimimo metinėms
NICCOLÒ PAGANINI – Koncertas smuikui ir orkestrui Nr. 5 a-moll, MS78 (Alexanderio Strelnikovo aranžuotė)
LUDWIG VAN BEETHOVEN – Simfonija Nr. 4 B-dur, op. 60
Lietuvos kamerinio orkestro ir jo muzikos direktoriaus, smuikininko ir dirigento Sergejaus Krylovo koncerte – dviejų amžininkų, Niccolò Paganini ir Ludwigo van Beethoveno, kurio gimimo sukaktį šiemet minime, kūriniai.
Paganini buvo ne tik iškilus smuiko virtuozas, bet ir naujo – romantinio – atlikimo stiliaus pradininkas. Penki jo smuiko koncertai žymi svarbų šio žanro raidos etapą. Jų stiliui būdinga spalvinga harmonija, italų folkloru ir ritmais pagrįstas melodingumas, improvizaciškumas, romantinis polėkis. Tobulai išmanęs instrumento galimybes Paganini neregėtai drąsiai naudojo visus grojimo smuiku technikos būdus, jo novatoriški kūriniai turėjo daug įtakos instrumentinio koncerto žanro raidai. Šį vakarą viso pasaulio publikos vertinamas emocionalusis S. Krylovas grieš itin didelės apimties, virtuozišką, dažnai atliekamą, 1830 m. sukurtą Penktąjį koncertą a-moll.
L. van Beethoveno Ketvirtoji simfonija B-dur, op. 60, amžininkų buvo labai vertinama, dažnai atliekama ir vadinama romantiškiausia kompozitoriaus simfonija. Beethovenas ją kūrė 1806 m. vasarą savo bičiulių grafų Brunsvikų dvare Vengrijoje. Kompozitorius įsimylėjęs, ateitis, regis, šypsosi jam. Dramatiškų išgyvenimų ir nevilties metas grimzta į užmarštį, net ir progresuojantis kurtumas nebaugina. Neseniai ketinęs „griebti likimą už gerklės“, Beethovenas lyg ir susitaiko su juo. Jis myli grafo seserį Josephine Brunsvik ir yra jos mylimas, jie kasdien matosi. Pagaliau įvyksta ir sužadėtuvės. Spėjama, kad Josephine ir buvo ta Nemirtinga mylimoji (Unsterbliche Geliebte), kuriai skirtas nuoširdus prisipažinimas, švelniausias ir intymiausias meilės laiškas, rastas po kūrėjo mirties – matyt, liko neišsiųstas. Deja, sužadėtuvės nutrūko, kaip ir visos lig tol buvusios. Vis dėlto anuomet patirtos laimės, džiaugsmo ir šviesių vilčių atbalsiai girdimi kaip tik tada rašytoje simfonijoje.