Grįžti į pradinį puslapį   Renginiai ir repertuaras   Visi renginiai  
„Monologai“

„Monologai“

Vytauto Barkausko atminimui, 90-osioms gimimo metinėms
2021 m. balandžio 25 d., sekmadienis, 19.00
Lietuvos nacionalinė filharmonija internete, Vilnius
Organizatorius:

Lietuvos nacionalinė filharmonija

Koncertinio įrašo transliacija internetu www.nationalphilharmonic.tv, Filharmonijos ir Skaitmeninės koncertų salės Facebook paskyrose, YouTube kanalu (adresas Lietuvos nacionalinė filharmonija)

Atlikėjai
Solistai:
DŽERALDAS BIDVA (smuikas)
JURGIS JUOZAPAITIS (altas)
ROBERTAS BEINARIS (obojus)
Programa
„Monologai“

 

 

 

 

VYTAUTAS BARKAUSKAS (1931–2020)

Partita smuikui solo, op. 12 (1967)
             Praeludium
             Scherzo
            Grave
           Toccata
          Postludium
Atlieka DŽERALDAS BIDVA (smuikas)

„Du monologai“ altui solo, op. 71 (1983, 2004)
        Monologas I
        Monologas II
Atlieka JURGIS JUOZAPAITIS (altas)

„Concerto piccolo“ styginiams, op. 88 (1988)
Atlieka LIETUVOS KAMERINIS ORKESTRAS

„Monologas“ obojui solo, op. 24 (1970)
Atlieka ROBERTAS BEINARIS (obojus)

„Intymi kompozicija“ obojui ir styginiams, op. 15 (1968)
Solistas ROBERTAS BEINARIS (obojus)

Koncertas altui ir kameriniam orkestrui, op. 63 (1981)
                 Cadenza
                 Largo
                 Coda
Solistas JURGIS JUOZAPAITIS (altas)
LIETUVOS KAMERINIS ORKESTRAS
Dirigentas ROBERTAS ŠERVENIKAS

***

Pernai Amžinybėn iškeliavęs Nacionalinės premijos laureatas, profesorius Vytautas Barkauskas buvo vienas žymiausių ir produktyviausių šiuolaikinių lietuvių kompozitorių. Jo kūriniai atlikti tarptautiniuose festivaliuose ir koncertuose įvairiose Europos, Amerikos, Azijos šalyse, gyvuoja ne tik Lietuvos, bet ir žinomų užsienio šalių muzikantų repertuaruose (Gidono Kremerio, Lotharo Faberio, Jurijaus Bašmeto, David Geringo, Joachimo Greinerio, „Salzburg Camerata“ ir kitų).

Septintajame dešimtmetyje kompozitorius buvo tarp aktyviausių naujųjų kompozicinių technikų propaguotojų, avangardo šauklių Lietuvoje. Vėliau pasuko postmodernizmo link, dar ryškiau siekė emocionalumo, dažnai pasireiškiančio jau kūrinių pavadinimais. Jo kūryboje dera emocingumo ir racionalumo, matematinio mąstymo, logikos, komponavimo sistemų koreliavimo bruožai su efektingo koncertiškumo ir atpažįstamų žanrų idėjomis.

Barkausko muzikos kelias per pasaulį prasidėjo nuo Partitos smuikui solo, op. 12 (1967). Daugiau kaip prieš 50 metų inspiruota Aleksandro Livonto, išvesta į pasaulį Gidono Kremerio, šimtus kartų ji skambėjo įvairių smuikininkų repertuare visuose žemynuose. Penkiose kūrinio dalyse autorius raiškiai įprasmino sąsajas su renesanso, baroko ar klasicizmo meno principais ir galiausiai atsirėmė į ekspresionistinį žodyną. 1976-aisiais, po Kremerio atliktos „Partitos“ festivalyje „Mozartwoche“, leidinyje „Salzburger tageblatt“ rašyta: „Tai publikos daliai, kuri mėgsta tik Mozartą ir nieko daugiau, kūrinys buvo tarsi gydomasis šokas.“

Koncerte, pagerbiančiame kompozitoriaus Barkausko atminimą ir 90-ąsias jo gimimo metines, skamba kelis dešimtmečius kurti opusai – nuo smuiko Partitos iki „Dviejų monologų“ altui solo (šiuo atveju, vėliausia kūrinio redakcija). Pastarojo opuso monologai pradedami intymiu pokalbiu su savimi, kupinu dvejonių ir atkaklių pastangų ištrūkti iš užburto įkyrių minčių rato, kol galop melodijos linija nutrūksta, nepasiūlydama jokios išeities. Antrasis monologas pateikia šiokią tokią alternatyvą – saldžią meilės iliuziją, bet kaskart įsiterpiantis tritonio intervalas vis grąžina į ankstesnę, neryžtingumo ir nežinios persmelktą būseną. „Kaip ir gyvenime“, – sakė kompozitorius.

Barkauskui buvo itin svarbus ryšys ne tik su klausytojais, kurie šioje muzikoje visuomet atranda netikėtų posūkių ir charakterių, bet ir su atlikėjais, kurie iki šiol groja Barkausko muziką kaip vertingą unikaliu modernios raiškos ir žmogiškosios emocijos turiniu. „Viskas išplaukia iš kūrybinių ryšių su atlikėjais. Manau, autoriui labai svarbu, kad atlikėjas savo noru imtųsi atlikti jo kūrinį ne tik per premjerą. Pabrėžčiau man itin svarbią jungtį – atlikėjo norą konkretų kūrinį groti ir publikos norą jo klausytis. Tada ir eina kūrinys per pasaulį“, – sakė kompozitorius. Šiame koncerte pasirodo ryškiausios Lietuvos muzikų pajėgos, Nacionalinės filharmonijos suburtos pagerbti visiems pažįstamą ir artimą kūrėją.

 
Atgal

Lietuvos nacionalinė filharmonija

Adresas: Aušros Vartų g. 5, LT-01304 Vilnius, Lietuva
Kontaktai: tel. (8 5) 266 52 10, 8 698 51954, 
faks. (8 5) 266 52 66
El. paštas: info@filharmonija.lt
Kasos: (8 5)  266 52 33, (8 5)  266 5216;

Rekvizitai Privatumo politika Autorinės teisės

 

Rekvizitai

Įmonės kodas 300011619
PVM mokėtojo kodas LT100000876811
Banko sąskaita IBAN LT98 7044 0600 0029 6318
Banko kodas 70440
Swift (BIC) kodas CBVILT2X

Naujienlaiškio prenumerata

Gaukite mūsų naujienas pirmi! Įrašykite savo elektroninio pašto adresą: